Rakentamisen ytimessä ovat ihmiset – työntekijöiden, asentajien ja muiden arvoa tuottavien ammattilaisten kädenjälki, joka näkyy suoraan asiakkaalle. Mutta miten varmistamme, että he voivat onnistua joka päivä?
Lean-ajattelussa keskiössä ei ole vain työntekijöiden osaaminen, vaan se, miten heidän onnistumistaan tuetaan. Johtajien, suunnittelijoiden ja tilaajien tärkein tehtävä on luoda edellytykset arvontuottajien onnistumiselle.
Tätä lähestymistapaa kuvastaa käännetyn kolmion malli, jossa perinteinen johtamishierarkia on käännetty päälaelleen. Johto ja tukihenkilöt toimivat palvelevassa roolissa ja päätöksentekoa viedään lähemmäksi arvoa tuottavaa ketjua. Mallissa luotetaan siihen, että työntekijät pystyvät tekemään hyviä ratkaisuja omalla ammattitaidollaan, kun heillä on selkeät tavoitteet ja riittävä tuki.
Tiedonkulun myötä tulokset ja tuottavuus paranevat
Tuottavuuden paraneminen on ikään kuin integroitu lean-ajattelun ytimeen, joka on yksinkertainen, mutta vahva: keskitytään virtaavuuden parantamiseen, hukan poistamiseen ja arvoa luovaan tekemiseen.
Lean-menetelmien avulla pyritään sujuvoittamaan työmaan arkea mahdollisimman paljon. Selkeät toimintamallit ja avoin tiedonkulku auttavat luomaan yhteistä ymmärrystä tavoitteista ja työstä, jota niiden saavuttamiseksi tehdään.
Yhdessä suunnitteleminen ja jatkuva vuorovaikutus varmistavat, että kaikki osapuolet ovat samalla sivulla. Näin päätöksenteossa voidaan hyödyntää asiantuntemusta sieltä, missä työ tapahtuu.
Esimerkiksi joka-aamuiset päivittäisjohtamisen palaverit, eli daily huddlet, helpottavat työmaan koordinointia, eri toimijoiden tehtävien välisiä riippuvuuksia ja resurssien oikea-aikaista hyödyntämistä. Tämä puolestaan näkyy suoraan työn tuottavuuden paranemisena.
Leanin positiiviset vaikutukset tuottavuuteen näkyvät rahassa mitattavina onnistumisina, kun työmaat valmistuvat aikataulussa, laatutavoitteet täyttäen. Parhaimmillaan myös läpimenoaika lyhenee.
Viimeisimmät rakennusalan tutkimukset osoittavat, että hukan poistamisessa on meillä kaikilla kuitenkin vielä työn sarkaa, siis valtava mahdollisuus.
Lean-johtamisen täytyy jalkautua työmaalle
Lean-menetelmät ja käänteinen hierarkia vaativat johtajilta rohkeutta astua tukijan rooliin. Lean-johtamisessa heidän tehtävänsä ei ole valvoa tai käskyttää, vaan kuunnella ja mahdollistaa. Ja kyllä, myös tarvittaessa puuttua asioiden kulkuun ja opastaa ja ohjeistaa tekijää ymmärtämään paremmin annettua tehtävää tai vaatimuksia.
Tätä toteutetaan esimerkiksi lisäämällä päivittäistä vuorovaikutusta työntekijöiden kanssa, joka edellyttää johtajien jalkautumista työmaalle. Johdon läsnäolon tarkoitus on auttaa ymmärtämään työn todelliset olosuhteet ja varmistaa, että kaikki tarvittavat edellytykset sujuvan työn toteuttamiseksi ovat käytettävissä.
Siihen, miten johtoon suhtaudutaan, voi vaikuttaa vain johtaja itse. Jos johtaja tuo tullessaan aina vain haasteita, ei hän voi olla kovin haluttu vierailija.
Jos sen sijaan vaikeanakin aikana johtaja jalkautuu työmaalle positiivisella asenteella ja käy rohkeasti keskustelemassa työtä tekevien kanssa, on mahdollisuus ansaita työntekijöiden luottamus ja heidän tietotaitonsa arvontuoton parhaina kehittäjinä.
Parhaita hetkiä nykyisessä työssäni ovat olleet ne daily huddlen keskustelut, jotka on aloittanutkin se kaivinkonekuski, joka muutama viikko aikaisemmin hieman kyräillen katseli takarivistä yrityksiämme saada porukka puhumaan oman työnsä haasteista.
Tällainen asenteen muutos ja onnistuminen johtavat parhaimmillaan siihen, että työvaiheiden pullonkauloja pystytään ratkomaan nopeasti ja työt etenevät aina vain jouheammin.
Luottamus luo onnistumisen kulttuurin
Lean-johtaminen perustuu juuri luottamukseen. Kun arvontuottajille annetaan selkeät tavoitteet, heidän omaa asiantuntemustaan arvostetaan ja heitä tuetaan työssään, syntyy tilaa luovuudelle ja ongelmanratkaisulle. Tämä ei tarkoita päätöksenteon siirtämistä kokonaan pois johdolta, vaan päätöksenteon ja vastuun tasapainottamista niin, että arvovirta voi edetä sujuvasti ja tuloksellisesti kohti asiakaslupausta.
Lean-ajattelun periaatteet, menetelmät ja johtamistavat eivät ole itsetarkoitus, vaan välineitä paremman yhteistyön ja tuottavamman rakentamisen luomiseksi. Onnistuessaan lean-ajattelun mukainen toimintatapa ei vain paranna rakentamisen tuottavuutta, vaan luo myös kestävämmän ja inhimillisemmän työympäristön, jossa kaikki voivat kokea työnsä merkitykselliseksi.
HANNU RATAMÄKI on rakennusalan asiantuntija ja Lean Construction Institute Finland ry toiminnanjohtaja. Hän on kartuttanut 30 vuoden monipuolisen kokemuksen rakennusalalta, erityisesti tuotannon ja kehittämisen tehtävistä. Hannu työskentelee Vison Oy:n konsulttina ja keskittyy erityisesti yhteistyön ja tuottavuuden edistämiseen rakennusalalla.
Kuva: Sanna Nuutinen