Verkkolehden uutinen

RaILi auttaa RILin jäseniä löytämään täsmätietoa!

Rakennustekniikkalehti

Teksti: Mia Kaurila
Kuva: Susa Laine

RILin jäsensivuille on saapunut uusi työkalu, joka voi muuttaa tavan, jolla haemme tietoa rakennetun ympäristön kysymyksiin. Kyseessä on generatiivinen AI-avustaja, joka hyödyntää RILin laajaa julkaisuaineistoa tarjoten nopeita, täsmällisiä ja asiantuntevia vastauksia jäsenistön kysymyksiin.

Palvelu on integroitu RILin jäsensivuille ja se hyödyntää RILin kirjakaupan sisältöjä.

”Olen itse saanut oivaltavia vastauksia vaikeisiinkin kysymyksiin. Kannustan rohkeasti kokeilemaan avustajaa”, sanoo RILin tekninen johtaja Pekka Talaskivi.

Kehitetty käytännön tarpeeseen

Tekoälyratkaisu sai alkunsa käytännön kokeiluista ja kirjattiin osaksi 
RILin vuoden 2024 toimintasuunnitelmaa.

Kokemukset kaupallisista työkaluista, kuten ChatGPT:stä, osoittivat tarpeen räätälöidylle ja alan erityispiirteet huomioivalle ratkaisulle.

”Halusimme rakentaa työkalun, joka pohjaa RILin julkaisuihin. Niitä ovat kirjoittaneet asiantuntijat, kuten professorit ja käytännön suunnittelijat, ja ne auttavat ymmärtämään jäsentemme kysymykset oikeassa kontekstissa”, Talaskivi toteaa.

AI-avustajan tietopohjana ovat RILin käsikirjat ja ohjeet. Standardit ja muu tekijänoikeudella suojattu aineisto eivät kuulu sisältöön, mutta esimerkiksi lainsäädäntöä voidaan lisätä käytettäviin sisältöihin myöhemmin.

Tavoitteena on, että vastaukset perustuvat luotettavaan tietoon – ei arvailuun.

”Avustaja osaa myös kertoa, jos vastausta ei löydy. Se on meille tärkeä periaate”, Talaskivi painottaa.

Käytännön hyöty konkretisoituu

AI-avustaja tarjoaa tarkkaa tietoa luotettavista lähteistä ja vinkkaa myös parhaat julkaisut tiedon etsimiseen. Talaskivi kertoo saaneensa äskettäin jäseneltä kysymyksen, joka koski 60- ja 70-lukujen muovi- ja valurautaputkien ominaisuuksia.

”Rakennepuolen ihmisenä minulla ei asiasta ollut harmainta aavistusta. AI-avustajamme kuitenkin löysi vastauksen Vesihuolto II -käsikirjasta (RIL 124-2-2004) ja antoi tarkat sivu- ja taulukkonumerot. Se oli pieni yllätys, mutta myös hyvä osoitus siitä, mihin tämä työkalu pystyy”, hän toteaa.

Miksi RILin avustaja 
– ei yleinen tekoäly?

Yleiset tekoälymallit voivat tuottaa virheellisiä tai harhaanjohtavia vastauksia ja unohtaa paikalliset olosuhteet. ”Esimerkiksi rakenneratkaisut, jotka toimivat Etelä-Euroopassa, voivat Suomessa olla kosteusteknisesti riskialttiita”, Talaskivi huomauttaa.

RILin avustaja tarjoaa asiayhteyteen sopivaa tietoa, pohjautuen asiantuntijoiden vuosikymmenten työn tuloksiin. Hyvin muotoiltu kysymys tuottaa parhaan vastauksen – aivan kuten kollegalta kysyttäessä.

RILin tekoälyavustaja on nyt jäsenten käytettävissä jäsensivuilla. Kokeile ja ota siitä tukea arjen tietotarpeisiin – olipa kyse nopeasta tarkistuksesta tai syvällisemmästä pohdinnasta. 

RILin AI-avustaja sai toukokuussa uuden nimen, tässä on RaILi! Nimiehdotuksia kerättiin vappukampanjana RILin somekanavissa ja erilaisissa vapputapahtumissa. Vastauksia saatiin yli 60 ja valittua nimeä ensimmäisenä ehdottanut palkittiin lahjakortilla RILin kirjakauppaan – minnekäs muualle!

Tutustu myös näihin

Kategoriat: 

RILin Mentorointiohjelmasta oppeja uralle!

Kategoriat: 

Suomalaisia siltoja maailmalle

Kategoriat: 

Alan nuori osaaja: Pihla Kettula