Asiantuntijajutut

Helsinki laati ohjeen pyöräliikenteen suunnitteluun

ti syysk. 26 14:14:00 2017

Helsingissä on käytössä Suomen ensimmäinen, erityisesti kaupunkiympäristöön tarkoitettu pyöräliikenteen suunnitteluohje. Vuoden 2016 aikana sen avulla on koulutettu jo 230 suunnittelijaa.

Suunnitteluohjeessa käsitellään verkkotason suunnitteluperiaatteita, erilaisia pyöräväylä- ja risteysratkaisuja sekä tiemerkintöjen ja liikennemerkkien käyttöä. Ohjeen tarkoituksena on edistää turvallisen ja houkuttelevan jalankulku- ja pyöräily-ympäristön suunnittelua. Tavoitteena on tehdä pyöräliikenteestä entistä kilpailukykyisempi kulkumuoto.

”Jokainen suunnitteluratkaisu verkkotason isoista valinnoista katuympäristön pieniin yksityiskohtiin vaikuttaa pyöräilyn houkuttelevuuteen ja siihen, pyöräilläänkö vai ei”, liikenneinsinööri Niko Palo Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta sanoo.

Suunnitteluohje ilmentää sitä ajattelutavan muutosta, joka Helsingin pyöräliikenteen suunnittelussa on viime vuosina tapahtunut. Pyöräilyä ei enää niputeta yhdessä jalankulun kanssa kevyeksi liikenteeksi, vaan se nähdään osana ajoneuvoliikennettä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pyöräliikenne erotetaan aiempaa tehokkaammin jalankulusta.

Palon mukaan pyöräliikenteen suunnitteluohje onkin hyvin tärkeä myös jalankulkijoiden kannalta.

”Liikenneympäristöstä pitää rakentaa sellaista, että pyöräliikenne voi kasvaa haittaamatta jalankulkua.”

Ennen vallalla olleen suunnittelukäytännön mukaan pyöräilijät kuuluvat pyörätielle. Uudessa ohjeistuksessa lähdetään siitä, että pyöräteitä rakennetaan sinne, missä niille on tarvetta. Rauhallisilla kaduilla pyöräteitä ei välttämättä tarvita, vaan pyörät voivat ajaa ajoradalla muiden ajoneuvojen tavoin.
 

Pyöräilyn edistämisellä varaudutaan kasvuun

Helsingin tavoitteena on nostaa pyörällä tehtävien matkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Nykyään pyörällä taittuu noin kymmenen prosenttia matkoista. Tavoitteen taustalla on Helsingin ja koko seudun nopea kasvu. Helsingin väkiluvun on arvioitu nousevan vuoteen 2050 mennessä 860 000 asukkaaseen ja koko seudun väkiluvun kahteen miljoonaan.

Uudet asukkaat ja työpaikat lisäävät liikkumisen tarvetta, mutta liikenteelle käytettävissä oleva tila ei kasva. Jotta kasvavan kaupungin liikenne säilyy toimivana, on yhä useammat matkat tehtävä tehokkailla ja tilaa säästävillä kulkumuodoilla.  

Pyöräliikenteen suunnitteluohje on luettavissa osoitteessa
pyöräliikenne.fi.

 

Teksti: Reetta Keisanen, Helsingin pyöräilykoordinaattori
Kuva: Jussi Hellsten / Helsingin kaupunki



Takaisin edelliselle sivulle

Suunnitteluprosessin tehostaminen parametrisella suunnittelu...

Parametrinen suunnittelu on osa nykyaikaisen suunnittelutoimiston työkalupakkia.

Rakentamisen suhdannenäkymät

Inflaatio heiluttaa rakennusalaa, ja esimerkiksi asuntoaloitukset tippuvat vuoden takaises...